Dag 11-17 - Reisverslag uit Waterton Park, Canada van André Kip - WaarBenJij.nu Dag 11-17 - Reisverslag uit Waterton Park, Canada van André Kip - WaarBenJij.nu

Dag 11-17

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André

31 Mei 2016 | Canada, Waterton Park

Dag 11: Wells Gray National Park

Vanochtend zijn we Wells Gray National Park ingereden. We waren in de veronderstelling dat het bezoekerscentrum bij de ingang van het park zou liggen. Wij bleven maar rijden maar geen bezoekerscentrum te zien. Het bleek aan de snelweg te liggen, en daar waren wij vandaag niet langsgereden. Onze camping zat aan de weg naar het nationale park. We hadden gelukkig de informatie ontvangen op de camping welke we nodig hadden voor vandaag.

Wells Gray National Park staat bekend om de vele watervallen. De weg is op sommige stukken gigantisch slecht en alles in de camper stond te rammelen. Gelukkig is dit keer alles heel gebleven! We zijn eerst naar de meest verre waterval in het park gereden. Dit was de Helmcken Falls welke met 141 meter meteen een van de hoogste watervallen in Canada was. Bij het parkeren van de auto hoorde we het water al met geweld naar beneden kletteren. Wow, wat een kracht! Snel zijn we naar de reling gelopen en hebben we dit spektakel bekeken. Prachtig hoe het water zo blijft gaan en wat voor impact dat maakt! Helaas kon je niet verder lopen en dichterbij de waterval komen. Dan maar op naar de volgende!

Daarna zijn we een stukje gelopen naar Dawson Falls. Dit was een kleine brede waterval. Een stuk minder spectaculair maar wel mooi om te zien. Wat opvalt is dat het hier sterft van de muggen en de mannen werden flink te grazen genomen. Om een of andere reden bleef Josée gespaard. Bijzonder is ook dat wij hier vanwege het prachtige weer (25 graden) in korte broek en t-shirts liepen, terwijl andere wandelaar met lange mouwen en broeken en zelfs met netjes om hun hoofd heen liepen tegen de muggen. Watjes!

Ten slotte zijn we naar Moul Falls gelopen. Dit was de meest bijzondere waterval. Het was ongeveer een uur heen lopen voordat je bij de waterval kwam. Een vrij rustig pad ging over naar een flinke daling met smalle paden en rotsen. Moul Falls was ongeveer 35 meter hoog maar het was de meest gave waterval van de dag! Je kon ontzettend dichtbij de waterval komen waardoor het nog meer indruk maakte! Vlakbij de waterval was het ontzettend vochtig en was er veel waternevel. In het boekje staat dat je zelfs achter de waterval langs kunt lopen. Dit moesten Niels en Josée natuurlijk proberen. Ik bekeek dat van een mooie afstand aan en maakte wat foto’s. Zelfs van een afstand was er veel nevel en werd je al nat. De waaghalzen waren snel weer terug en zijn even snel achter de waterval gelopen. Ze waren zeiknat en het was pittig om te komen en om daar adem te halen. Vol van de adrenaline kwamen ze weer terug.

Na deze gave ervaring hebben we heerlijk een camping opgezocht aan Dutch Lake. Wij hebben nog even een hengeltje uitgeworpen. Helaas geen vis gevangen voor op de barbecue. We zagen wel een schildpad zwemmen! ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij het restaurant op de camping. Even niet afwassen vandaag!

Morgen gaan we de Rocky Mountains in en op naar Jasper National Park!

Dag 12: Clearwater - Jasper

Na een heerlijke nacht aan het Dutch Lake zijn we vertrokken naar de Rocky Mountains. De rit bracht ons langs diverse gebergten met sneeuw, wat een prachtig gezicht! Vroeg op de rit spotten Sieuwerd en Josée al een beer. De beer stak vlak voor hun camper de weg over. Balen als een stekker kregen wij dit via de walkie talkies te horen.

Na een paar uur kwamen we aan bij Mount Robson. Dit is het hoogste punt van de Canadese Rockies met 3954 meter. Wij zijn gestopt om te lunchen bij het bezoekerscentrum. Even snel een broodje klaar gemaakt en genieten van het uitzicht. Tijdens onze lunch waaide het en werd de top goed zichtbaar. De wolken trokken weg. Wat een gaaf gezicht! Snel even een fotootje gemaakt.

Hierna waren we bijna bij Jasper. We moesten nog een uurtje en ineens was er een heisa langs de kant van de weg. Ook wij gingen natuurlijk even een kijkje nemen. Wat we daar aantroffen was ongelofelijk! Twee grizzly beren langs de kant van de weg! De beren waren bloemetjes aan het eten. We konden de beren goed bekijken en benaderen tot op 20 meter! Echt ongelofelijk wat een ervaring! Dit hadden we nooit durven dromen! Wat een beesten! Het waren beren van een jaar of 4 en ze genoten van de aandacht. Maar ze hielden alles wel  scherp in de gaten, alsof ze hun volgende hapje aan het uitzoeken waren. Na een tijdje verdwenen de beren het bos in en zijn we verder gereden. Wow, wat een onvergetelijke ervaring!

Eenmaal in Jasper aangekomen hebben we een klein rondje gelopen in het stadje en hebben we daarna de camping opgezocht. De camping is enorm en we hebben prachtige plekken. We staan niet op elkaar en kunnen heerlijk een vuurtje maken. Het mooie is ook nog dat we hout kunnen pakken voor het leven voor maar 8 dollar! De hele camper ligt vol, morgen halen we weer een nieuwe berg en voordat we wegrijden drukken we de campers weer vol met hout. Bennen en blijven Hollanders!

Vlak voor het slapen gaan hadden we ook een gave ervaring. We stonden op het punt om nog een klein rondje te gaan lopen om te kijken waar de mogelijkheid is om te douchen en vlak bij ons stonden een aantal rendieren te grazen. Van tevoren werd voor deze dieren gewaarschuwd omdat ze met jonge dieren kunnen zijn en dan erg agressief zijn. Oog in oog stonden we net de beesten. Geweldig!

Dag 13: Jasper

Vanochtend zijn we in twee groepen uiteen gegaan. Niels en ik zijn eerst naar Pyramid Lake gereden. Dit is een korte weg en daarvoor tijd je nog langs Patricia Lake. Toen wij er waren was het bijna windstil. Je kon de bergen in het water zien. Prachtig! Daarna kwamen we uit bij Pyramid Lake welke nog rustgevender was. Het was super rustig en we hebben een stukje gewandeld op Pyramid Island. Je hoorde alleen het water rustig klotsen. Heerlijk rustig wakker worden zo!

Aan het einde van de ochtend zijn we doorgereden naar Maligne Lake. Dit ligt bijna 50 km van Jasper. Dit is een prachtig meer waar we een boot het hebben gemaakt. In de winter wordt het hier tot minus 40 graden en kan er een meter ijs over het hele meer liggen! Het was bijzonder normaal gesproken lag er nu nog ijs! De boottocht bracht ons langs Sacred Lake (niet per motorboot bereikbaar) en Spirit Island. Eenmaal op bestemming kwamen we op een schitterende plek. Wat een uitzicht hadden we hier! We hebben heerlijk genoten van deze plek en na een stukje lopen vaarden we weer terug.

Op de terugweg kwamen we bergketen tegen en een adelaarsnest. Het adelaarsnest werd bewaakt door de moeder en bevatte twee kleine pasgeborenen. Wow heftig! We raakten aan de praat met een aantal mensen welke al uren stonden te wachten totdat het mannetje weer terug op het nest zou komen. Na 30 minuten vonden wij het genoeg en zijn we verder gereden. De rest gaf ook de pijp aan Maarten.

Onze laatste tussenstop was bij Maligne Canyon. Helaas begon het net te regenen.  We hebben het kleinste rondje gelopen en dat was erg de moeite waard! Een krachtige rivier liep door de canyon en met een onvoorstelbaar geweld! Het water had al bijna 40 meter van de rots weggeebt en zo diep was de Canyon inmiddels geworden.

Eenmaal terug in Jasper hebben Niels en ik heerlijk steak gegeten bij Earls. Het restaurant zat op de eerste verdieping en ondertussen kon je over het stadje heen kijken. Op de terugweg zijn we nog langs de liquor store gereden. Het bier is hier erg duur! Je zou er bijna geen dorst meer van krijgen. Voor een blikje betaal je 2,50!

Morgen richting Banff!

Dag 14: Jasper - Banff

Vanochtend zijn we vroeg vertrokken uit Jasper. We reden via de Icefields Parkway naar Banff en onderweg wilden we verschillende punten aandoen. De dag begon niet goed. We vertrokken met regen. De eerste stop was bij de Athabasca Falls. Een mooie waterval maar niet spectaculair ten opzichte van de andere watervallen welke we al hadden gezien.

We reden verder door de Rockies en stegen flink naar bijna 2100 meter. De regen hield aan en werd zelfs sneeuw. Echt bizar dat je zo nog in je korte broek loopt en zo in de sneeuw zit! We kwamen aan bij de gletsjer maar het was veel te mistig en het sneeuwde nog steeds. Even het informatiecentrum bekeken maar het had geen zin om naar boven te gaan. Dit was iets waar we ons wel op hadden verheugd. Helaas kon je niets zien vanwege de mist. Jammer, dan moeten we nog maar een keer terug komen!

Daarna zijn we verder gereden naar verschillende meren. Vanwege het feit dat de meren zijn gevormd door smeltwater (veel kristallen in het water), zijn de meren in het zonlicht erg blauw. Eerst kwamen we bij Peyton Lake. We moesten hier een klein stukje lopen door de sneeuw en over een pad. Helaas was er bij het uitkijkpunt bijna niets te zien. Balen! Snel weer in de auto gesprongen en naar Bow Lake gereden. Dit was beter zichtbaar omdat je op dezelfde hoogte stond maar het was niet bijzonder blauw omdat de zon niet scheen.

Vervolgens stond Lake Louise op de planning.  Bij aankomst regende het nog steeds en zijn we een stukje gaan lopen. Het meer is een stuk kleiner dan ik had gedacht. Op de verschillende foto’s lijkt het veel groter maar in werkelijkheid zou je er met flink doorstappen zou je er in een paar uur langs kunnen lopen. Gelukkig kwam de zon er op een gegeven moment een klein beetje beter door en hadden we geluk. Wow! Wat een prachtig uitzicht! Onvoorstelbaar hoe het water eruit ziet! Niels en ik zijn daarna nog naar Moraine Lake gereden in de hoop een zelfde soort meer met de blauwe kleur te kunnen zien.  Helaas stond dit meer nog erg droog en regende het nog. Daarna zijn we snel vertrokken naar de camping in Banff.

We staan op een grote camping in Banff (Mountain Tunnel 2) en zijn 's avonds lekker het stadje ingegaan met de gratis bus vanaf de camping (top geregeld!). Het is hier in het stadje erg prijzig. We hebben een groot steak house opgezocht en gigantische biefstukken gegeten. De rekening daarentegen was ook gigantisch. Desalniettemin heerlijk!

Dag 15: Banff

Na heerlijk te hebben uitgeslapen zijn Niels ik met de bus richting Banff vertrokken. Vanuit downtown zijn we naar het Fairmont hotel gegaan. Wat een prachtig en onwerkelijk hotel is dat! Het gebouw is gigantisch en ligt op een supermooie locatie. Het maakt echt indruk als je hier loopt. Ik kan me niet voorstellen hoe magisch het hier zal zijn als het sneeuwt! Het hotel ligt vlak langs een rivier met kleine waterval en weg van de drukte van de stad.

In de middag hebben we weer de bus gepakt en zijn we met de gondel maar de bergtop geweest (Sephor Mountain). Bovenop had je een prachtig uitzicht op Banff en op een aantal bergen. Bovenop was het erg fris en konden we een kleine wandeling maken. Er stond een torentje waar mensen voorheen overnacht hebben. Echt bizar voor woorden zo klein dat het was. Ik moet er niet aan denken om daar een nacht te blijven pitten. Ik denk dat het daar met regen, onweer en nog meer narigheid flink zal spoken!

De terugweg naar de camping hebben we gelopen. Dit blijkt toch altijd weer verder dan je denkt maar wachten op de bus wel was ook geen optie omdat deze pas over 40 minuten zou komen (net zo langs als de wandeling). Eenmaal aangekomen bij de camper hebben we een rustige avond gehad. Ik ben nog in gesprek geraakt met een Amerikaan, David. Hij was in Amerika geboren maar had Mexicaanse ouders en woonde zelf in Californië. We hadden het over van alles en bijzonder was dat hij met z'n vrouw in een pickup overnachtte. Geen camper of caravan, gewoon een matras achterin! Aan het einde van het gesprek heb ik hem een paar klompjes gegeven. Hij vond dit erg bijzonder en gaf mij twee Mexicaanse biertjes. Erg tof om op campings met verschillende mensen in gesprek te raken!

Dag 16: Banff – Drumheller

Vanochtend vertrokken we van de camping en kwamen we een stel tegen welke we al een keer of 6 of 7 waren tegen gekomen te beginnen bij de camperverhuur. Erg grappig! Wij dachten dat het Friezen waren maar toen we de beren langs de weg tegen kwamen stonden zij er ook en riep iemand: "Hé daar heb je die Friezen weer". Toen reageerde een van hen "Wij zijn Groningers". We waren nog even gestopt maar nu scheiden onze wegen echt. Wij gaan naar het oosten en zij naar het noordwesten.

De rit was niet bijzonder. We reden de Rockies uit en het landschap werd plat met lange rechte wegen.  We reden ook door Calgary heen. Wat we zagen was niet heel bijzonder behalve een deel van het Olympisch park. Snel weg hier!

Na bijna drie uur rijden kwamen we aan bij Drumheller. Van een plat landschap reden we opeens naar beneden en de kleine bergen in. Echt een mooi gezicht en eindelijk weer eens wat anders. We reden meteen door naar het Royal Terryll Museum. Hier stonden veel fossielen en skeletten van dieren welke in de omgeving en omstreken zijn gevonden. Echt een prachtig museum! Het stond vol met dinosaurussen. Twee T-Rexen waren echt gigantisch gaaf om te zien. Er komt er ook een naar Nederland maar ik had dit altijd al in het echt willen zien. Prachtig! Na een paar uur slenteren door het museum hebben we onze ogen uitgekeken en hebben we een camping opgezocht. De camping is erg prijzig en zelfs voor warm water bij het douchen moet veel betaald worden. Dan maar douchen in de camper!

Morgen richting het zuiden!

Dag 17: Drumheller - Waterton Park

We werden vanochtend wakker en de regen kwam met bakken uit de hemel. Sinds gisteravond was het geen minuut droog geweest. De camping was een groot waterpark geworden. We reden richting het zuiden en het eerste deel was gelijk aan de heenweg. We hadden flinke wind waardoor we flink moesten sturen om de campers binnen de lijnen te houden. Gelukkig stopte het na een paar uur met regenen. We bleven wel zocht houden op regen en narigheid in de verte. Hopelijk blijft ons dat bespaard!

Het tweede deel van de rit bracht ons langs de Rocky Mountains via de cowboy trail. Prachtig landschap met steeds zicht op de Rockies. Erg indrukwekkend en het was een prachtige rit! Alleen jammer dat het kaarsrechte wegen waren. Aan het einde van de middag hebben we nog wat boodschappen gedaan en zijn we een camping gaan opzoeken in Waterton Parks. Dit is een klein park tegen de Amerikaanse grens. We reden het park in en wat een geweldig park is dit! Mooie meren en prachtig uitzicht op de bergen. We waren allemaal stil van de prachtige natuur. Echt adembenemend! Morgen verblijven we hier ook nog en dan gaan we door naar Amerika! Glacier National Park!

Foto’s:

• 31 Mei 2016 - 07:08

Ed En Nel:

Het was het wachten waard!!! Wat een verhaal en geweldige foto's!! Geniet met elkaar van het vervolg van jullie reis. Groetjes Pap en Mam

• 31 Mei 2016 - 12:31

Frank En Sylvia:

Mooi verhaal weer André. Nog veel fun daar!

• 31 Mei 2016 - 13:31

Annemiek En Eric:

Wat geweldig om weer te lezen wat jullie allemaal meemaken en beleven. Wat een prachtige foto's ook. Veel plezier!! Xx

• 31 Mei 2016 - 16:48

Marjolein:

Lieve allemaal...zo geweldig die verslagen van jullie..ik geniet gewoon lekker mee..
    Het lijkt me soms niet te bevatten..zo mooi!!!
    Geniet maar lekker..groetjes
    Marjolein

• 01 Juni 2016 - 14:15

Clara:

Jullie genieten en maken echt bijzondere dingen mee en wij mogen mee genieten!
    Fantastisch! Liefs, Kiek en Clara