Dag 24 t/m dag 29 - Reisverslag uit Vancouver, Canada van André Kip - WaarBenJij.nu Dag 24 t/m dag 29 - Reisverslag uit Vancouver, Canada van André Kip - WaarBenJij.nu

Dag 24 t/m dag 29

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André

12 Juni 2016 | Canada, Vancouver

Dag 24: Golden

Vanochtend zijn we na het ontbijt naar het rafting center gereden. Daar lag meteen een waiver klaar om te tekenen. We konden niemand aansprakelijk stellen voor schade, omgevallen etc. Oké dit wekt vertrouwen! We hadden een langere trip geboekt met lunch onderweg. Bij het rafting center was het lang wachten op anderen. Een aantal waren te laat. Daarna begonnen we met een briefing en het omkleden in wet suits. Deze waren verplicht omdat het water erg koud was. Het water was nog maar 10 uur geleden gesmolten van de sneeuw in de bergen. Eenmaal omgekleed waren we klaar om te vertrekken. We stapten in een oude schoolbus om naar de startplaats gebracht te worden.

Na 45 minuten in de bus waren we in het Yoho National Park waar de raft begon. We hadden een erg grappige en goede gids uit Peru. Daarnaast zaten we met nog twee Canadezen in de boot (Lee en Riann). Tot aan de lunch was het water op de Kicking Horse River zeer rustig. Na een goed uur waren we op de lunchplaats aangekomen, waar we een heerlijke bbq lunch hebben genuttigd.

Daarna was het tijd om de reddingsvesten weer aan te trekken en het ruigere deel van de rivier op te gaan. Ondertussen waren er twee extra gidsen aan boord gekomen. Het was meteen een stuk serieuzer! Het water vloog ons om de oren en we hadden meteen een nat (en ijs koud) pak. De stroomversnellingen waren heftiger en we moesten goed peddelen om de juiste lijn in de rivier te behouden.

Niels en Josée waren voorop de boot begonnen, na de lunch waren Lee en Riann voorop gaan zitten en na een stroomversnelling moesten we onderweg wisselen. Sieuwerd en ik zaten nu voorop de boot. Dit is een heftige plek omdat je als eerste de golfen raakt en veel water over je heen krijgt. Bij de volgende stroomversnelling kwamen we hard af op de golfen en veerde de boot hard in. Voor ik het wist veerde de boot weer uit en werd ik de lucht in geslingerd! Ineens lag ik naast de boot, in het water en zat ik alleen met m’n voet nog half in de boot vast. Gelukkig werd ik snel weer de boot in gehesen door Sieuwerd en Niels en had ik m'n peddel nog vast. En weer verder!

Het was een super ervaring om zo over de rivier te gaan. Wat een kick! De tijd vloog voorbij en voor er het wisten zat het erop. Na het raften zijn er boodschappen gaan doen voor de bbq 's avonds.

In de avond hadden we afgesproken om met Dan en Deb te gaan barbecuen. We hadden ze de avond ervoor ontmoet en al een gezellig avond gehad. We zouden allebei eigenlijk verder maar besloten om een extra dag in Golden te overnachten. Het was een zeer gezellige avond. Dan en Deb waren gepensioneerd en we hebben erg gelachen met ze. Ze hadden het goed voor elkaar, een camper waarmee ze er af en toe op uit gingen en in maart een maand naar Florida voor een beetje warmte. Ze huurden daar een huis en nodigden ons zelfs uit om langs te komen! Of bij hun huis of cottage in Ontario. Echt super aardige mensen waarmee we tot in de late uurtjes een kampvuur hebben gemaakt.

Dag 25: Golden - Revelstoke

Vanochtend hebben we afscheid genomen van Dan en Deb en zijn we vertrokken naar Glacier National Park. Het was alweer verschrikkelijk warm (het is hier +30 graden!) maar in het nationale park lag nog veel sneeuw op de bergtoppen. Helaas werd er veel aan de weg gewerkt en waren een aantal uitkijkpunten afgesloten. We besloten om door te rijden. Het was te warm om een flink eind te lopen en een aantal stukken waren dicht.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Revelstoke. Dit ligt op een klein stukje van Glacier. Bij een aantal plekken zijn we gestopt om een stukje te wandelen. Zo kwamen we op een plek waar grote cedar bomen waren, wel 500 jaar oud! De bomen waren mega maar ze zijn niets vergeleken bij Sequoia bomen.

Eenmaal aangekomen in Revelstoke wachtte ons een teleurstelling. Er was zojuist een pijpleiding aangelegd waar je met een karretje vanaf kan scheuren, dit was sinds deze lente geopend. Vanaf volgende week was het pas de hele week open. Jammer! Vervolgens zijn we naar de andere kant van de stad gereden. Je kon daar quads en motoren huren om mee te scheuren in de bossen. Ook dit was nog niet volledig operationeel en dus ook dit was niets. Helaas!

Hierna zijn we maar doorgereden naar een camping. We staan nu op een kleine camping bij Martha Creek Provincial Park. Het is laatst grondig aangepakt en alle plekken zien er verzorgd uit. Mooie grindplekken en goed onderhouden overnachtingsplekken. Een aantal plekken bevinden zich aan het meer maar waren helaas al bezet. Nadat we recht stonden zijn we gaan ontspannen.

Vlak daarna zagen we de buurman lopen met vis. We raakten aan de praat en binnen een half uur stond de buurman met schoongemaakte vis bij ons aan tafel. Het is een kleine zalm welke alleen in zoet water zwemt en veel kleiner is dan een normale zalm. Even later kwam hij ook met drank aan zetten. De buurman was met een aantal maten aan het vissen en deed dit op deze plek al enkele jaren. Dit kan wel weer eens een gezellige avond gaan worden!

's Avonds hebben we een aantal badminton wedstrijdjes gespeeld en gekaart. Daarna zijn we bij de buren langs gegaan. Erg bijzondere mensen ontmoet en een erg leuke avond gehad. De groep mannen bestond uit zeven personen waarbij er een aantal bijzondere figuren tussen zaten. Erg mee gelachen!

Dag 26: Revelstoke

Nadat we hebben ontbeten zijn we vertrokken naar Mount Revelstoke. Mount Revelstoke heeft een top van boven 2200 meter hoog en een dal welke op ongeveer 500 meter ligt, daardoor heeft het de grootste heuvel. De weg naar de top is 26 kilometer lang. We konden een groot deel van de weg rijden maar helaas niet helemaal. Op diverse punten heb je een prachtig uitzicht op de bergen en het stadje. Na zo'n 20 kilometer was de weg dicht wegens te veel sneeuw en het feit dat er geen mogelijkheid was voor auto's om te keren. Vanaf dat punt zijn we een eind gaan wandelen over de weg richting de top. In het begin lag er niet heel veel sneeuw maar dit werd steeds meer en meer. Grote delen waren reeds gesmolten en er waren grote smeltkringen in het wegdek te zien. Het was wederom prachtig weer en de sneeuw verdween snel. Na een dik uur hadden we de top nog niet bereikt en raakten we aan de praat met een aantal mensen welke de berg af kwamen. Zij gaven aan dat het nog een uur lopen was waarvan minimaal een half uur in de sneeuw. Dit was ons iets teveel van het goede, je moet immers weer terug ook. Ook hier moeten we dus nog een keer naar terug!

Na de wandeling hebben we boodschappen gedaan en hebben we een hapje gegeten. Daarna zijn we weer richting de camping gegaan. De buurmannen hadden ons uitgenodigd op de visboten voor een rondje over het meer. Helaas waren wij later terug dan afgesproken en waren zij al gevlogen.

Wij hebben op de camping nog wat badminton gespeeld en tijdens de wedstrijden begon het te regenen. De regen werd steeds heviger waardoor het schuilen onder een boom niet meer hield. Ook met onweer was dit niet de beste schuilplaats en dus zijn we de campers ingegaan.

Na het eten zijn we weer bij de buren langs geweest. Wij hadden nog wat pasta over en die heeft Niels gedeeld. Voor we het wisten was de pan leeg! Het was weer erg gezellig. We hebben nog een aantal goede tips gehad voor plekken om te bezichtigen en om te eten. Tom heeft ons ook nog uitgenodigd om zijn camper van binnen te bekijken. Hij heeft een 35 feet bus met grote slide out. Van binnen is het gigantisch! Zoiets moeten we volgende keer huren! Rijdt alleen wel 1 op 2/2,5 en met een 340 liter tank is je portemonnee zo leeg! Een mooie ervaring en een leuke avond!

Dag 27: Revelstoke - Lake County

De ritten worden steeds korter en we komen dichtbij Vancouver. Vanochtend zijn we vertrokken richting Kelowna. De rit was mooi tussen de bergen door en langs rivieren. In Sicamous zijn we gestopt bij D Dutchmen Dairy. Dit zijn mensen uit Nederland welke een tijd gelden naar Canada zijn verhuisd. Hun melkproducten zijn erg bekend en zo ook hun ijsjes. Dat moesten wij natuurlijk ook proberen. Ongelofelijk wat een bollen! Een bol hier staat gelijk aan drie Nederlandse bolletjes! We wilden natuurlijk twee smaken proberen dus dan nog maar een bolletje erbij! Lunch kunnen we vandaag overslaan! Heerlijk ijs!

Daarna zijn we doorgereden richting Kelowna. We reden langs diverse meren en daar lagen mooie speedboten. We zagen ook boten welke je kunt huren en vergelijkbaar zijn met een camper, alles is aan boord. Onderweg zijn we ook nog even gestopt bij een winkeltje welke erg opviel.

Uit het niets stond er een gebouw met allerlei beelden van dieren en dinosaurussen. Ook waren er levende dieren: paarden, geiten en nog meer. De geiten konden een leuk trucje. Zodra je maïs in een blikje deed, wisten zij dit en waren ze in staat om aan een wiel te draaien en het blikje omhoog te halen! Daar hebben we nog een broodje gegeten welke wat weg had van een broodje rookworst.

In de middag bracht de rit weinig speciaals. We hebben nog wat boodschappen gedaan en een camping opgezocht. Het was een oude camping welke wel de meeste faciliteiten had. Het was erg rustig op de camping naast ons waren er nog 2 plekken bezet. Weinig leven hier.
's Avonds hebben we heerlijk steak gegeten (we doen haast niet anders) en nog een kaartje gelegd.

Dag 28: Lake County - Manning Park

Vanochtend zijn we via Kelowna naar Penticton gereden. Het regende al de gehele morgen en het leek maar niet beter te worden. Eenmaal aangekomen in Penticton hebben we het bezoekerscentrum opgezocht en wat informatie verzameld. Dit is erg goed verzorgd in Canada. Overal vindt je bezoekerscentrum met behulpzame mensen en veel foldermateriaal. Erg goed geregeld!

We zijn een stuk door de stad gereden. Helaas regende het nog steeds en was het geen weer om te wandelen. We zijn langs het strand gereden. Hier ligt een oude boot met een rad achterop. Erg leuk om te zien. Daarna zijn we een stuk gereden richting de heuvels. Het barst hier van de wijngaarden. Heel apart om hier zo doorheen te tuffen.

Na een snelle lunch zijn we weer verder gegaan. We reden tussen de bergen door en het was een stuk langer dan gedacht. Langs de weg stonden veel winkeltjes welke fruit verkochten. Verder was er weinig speciaals. Manning Park is een mooi provinciaal park en we zijn gestopt bij de eerste de beste camping. Prachtige plekken!

Dag 29: Manning Park – Vedder River

Vanochtend zijn we vertrokken naar Hope. Het was erg fris en begin te regenen na het ontbijt. De rit naar Hope was langer dan gedacht en helaas regende het nog steeds. Onderweg zagen we een grote takelwagen. Echt gigantisch. Later bleek waar deze voor was uitgerukt. Een camper lag in de berm tussen de weg en de berg in een geul! Klaar voor de sloop!

Wij zijn gelukkig veilig aangekomen in Hope. In dit stadje hebben we een stukje gelopen. Hope is bekend van de eerste Rambo film, deze is hier opgenomen en vanwege de grote houten beelden in het stadje. In het dorpje hebben we een aantal beelden bekeken en winkels bezocht. Vervolgens zijn we naar iemand gegaan die de houten beelden maakt. Het was even zoeken maar wat waren we blij dat we het gevonden hadden! Eerst stonden we voor een dichte winkel toen er een kleine dikke man aan kwam lopen. Hij lachte naar ons en we zagen dat er een aantal tanden miste. Hij bleek de eigenaar en kunstenaar te zijn. Prachtige beelden stonden er in de winkel en we kregen een rondleiding door zijn werkplaats. Hij begint met een groot blok hout (z’n tuin lag er vol mee) en hij bewerkte deze met kettingzagen en kleiner gereedschap tot houten beelden van beren, adelaars en andere prachtige objecten. Wat een kunstenaar was deze man met hout! Te prachtig voor woorden! Helaas te gek voor onze portemonnee (en lastig om in de koffer mee te nemen).

Na het bezoek zijn we verder gereden om een camping te zoeken. We zijn richting Harrison Hot Springs gereden. De campings waar we langs kwamen waren het niet voor ons. Je stond enorm dicht bij elkaar en kon zo bij de buren naar binnen kijken. We zijn maar verder gereden maar een provinciaal park in de buurt, Sasquatch. Hier aangekomen werd de weg onverhard. Gigantische gaten en enorm slecht wegdek zorgden dat we na 2 kilometer aan iemand vroegen hoe ver het nog was. We moesten nog bijna 20 kilometer! Dit was ons te veel en dus zijn we gekeerd.

Daarna zijn we richting Vancouver gereden en bij Vedder River eraf gegaan om een camping op te zoeken. Waar we vervolgens terecht kwamen, dat slaat echt alles. Een enorme camping (+100 stekken) waarvan het overgrote deel bestaat uit vaste plekken. Nadat we betaald hadden en de camping op draaiden wisten we niet wat we mee maakten. Overal tuintjes en campers die luifel aan luifel staan! Waar waren we beland! We stonden op een van de weinige plekken welke niet vast was en waren de enige gehuurde campers. Het is hier net een kamp. ’s Avonds hebben we alle gordijnen lekker dicht gedaan en ons afgezonderd.

Morgen vertrekken we voor de laatste camping in Vancouver en maandag moeten we de campers weer inleveren. Onze reis zit erop en dit is het laatste verslag. Iedereen bedankt voor de reacties en het volgen van onze reis! Op naar de volgende!

Foto's:

• 12 Juni 2016 - 08:42

Ed En Nel:

Wat geweldig weer en wat een prachtige foto's!!! We hebben enorm genoten van je verhalen en je hebt het weer geweldig op papier gezet! Geniet van de laatste dagen in Canada en we wensen jullie een goede terugvlucht en zien jullie dinsdag op Schiphol! Kijk ik erg naar uit haha groetjes Pap en Mam

• 12 Juni 2016 - 10:44

Angelique Rietdijk :

Dank voor de mooie verhalen. Ik krijg zelf ook zin in een tripje Canada. Nog veel plezier de laatste paar dagen en een goede terugreis toegewenst
    Groetjes Angelique

• 12 Juni 2016 - 12:17

Eric En Annemiek:

Wat een prachtig verhaal weer, en die foto's, echt schitterend.
    Dat raften is natuurlijk een ervaring op zich. Geweldig!! We vonden het heel leuk om jullie op deze manier te volgen. Dan krijg je toch een idee hoe mooi Canada is. Liefs xx

• 12 Juni 2016 - 12:32

Frank En Sylvia:

Mooi verhaal weer André.
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken en de personen die jullie onderweg tegen komen. Geniet van jullie laatste dagen in Canada.

• 13 Juni 2016 - 07:36

Patrick En Melanie:

Andrè bedankt voor de mooie verhalen, en jongens geniet er nog even van een paar dagen!
    Groetjes

• 13 Juni 2016 - 19:46

Gerda En Paul:

Hallo vakantie gangers.

We hebben jullie gevolgd al zittende op de bank, zo makkelijk krijg je tegenwoordig avontuurlijke informatie binnen van je familie uit Krommenie
    Het was weer een bijzonder goed verslag vanuit Canada, en kan weer bij geschreven worden op jullie vakantie cv.

Een goede vlucht terug over de grote plas en dalend weer in dit super kleine kikker landje.

We spreken jullie weer......

Groetjes Gerda en Paul.